omelet gerookte zalm

Lunchtime! Omelet met Gerookte Zalm

Tijd voor een nieuw eenvoudig lunchgerecht. Dit zijn mijn favoriete recepten om met jullie te delen. Ik heb de laatste tijd weer een aantal mensen gesproken over ‘gezond’ eten. Naast dat er vele verschillende manieren zijn om gezond(er) te eten, en alle hypes niet bij te houden zijn, zijn er daarnaast vaak twee grote beren op de weg om gezond te gaan eten, of om het vol te houden. Gezond eten is saai en/of gezond eten koken is ingewikkeld.

Ik heb in de loop van de jaren mijn weg gevonden in het gezond eten, de keuzes die ik hierin maak, waar ik me fijn bij voel en ook waar ik de uitzonderingen maak. Het mag dan ook geen geheim zijn dat ik 1) echt niet alleen maar sla eet  2) ontzettend smul van bijvoorbeeld een vers broodje met kruidenboter, frietjes met mayonaise of een zelfgebakken taartje, maar 3) mezelf moet toespreken om maat te houden. Ik hoop daarmee ook aan iedereen duidelijk te maken dat ik geen gezondheidsfreak ben, die jou wil opleggen hoe te eten. Wel wil ik iemand zijn die mensen kan laten zien dat gezond eten niet ingewikkeld hoeft te zijn, en saai al helemaal niet!

Bij gezond eten denken mensen vaak direct aan sla eten. Daarbij houdt de inspiratie dan vaak ook al snel op bij sla, tomaat en komkommer. Even eerlijk, ik snap dat je dat niet lang volhoudt. Heel deze ‘misvatting’ is voor mij reden geweest om deze blog te beginnen. Er is veel meer te variëren wanneer je wil kiezen voor een gezondere leefstijl. Ook voor de niet-keukenprinsen en prinsessen, of drukke mama’s (of papa’s natuurlijk) onder ons. Eten de kinderen ook mee? Of wil je partner wel lekker brood, aardappels of pasta blijven eten. Dit is bij de meeste gerechten op deze blog helemaal geen probleem.

Algemene tips voor gezond(er) eten:

  • Voeg meer groente toe aan je maaltijden
  • Verminder de hoeveelheid brood, rijst, pasta of aardappels
  • Vermijd potjes, pakjes en zakjes kruiden-en sausmixjes
  • Eet iets kleinere porties
  • Let op je tussendoortjes, snoep en koekmomentjes!
  • Verminder suiker (in je kopje thee, koffie, zelfgebakken cake, frisdranken etc.)
  • Eet vers! Meng zelf aardbeien door je yoghurt in plaats van aardbeienyoghurt te kopen.
  • Kies vaker voor ‘mager’ vlees zoals kip of voor vis dan bewerkt vlees zoals worst of vet vlees zoals speklappen.
  • Zorg voor voldoende vulling van je maag wanneer je koolhydraten schrapt uit het menu, zodat je geen honger krijgt en gaat snacken (let op hoeveelheid sla/groente, en vul aan met vlees, noten, kaas)

 

Recept. Omelet met Gerookte Zalm

omelet gerookte zalm

Ingrediënten (1 persoon)

  • 2 eieren
  • 75 gram gerookte zalm
  • 5 plakjes dungesneden courgette

Bereidingswijze

  1. Breek de eieren in een kom en klop ze los. Verwarm ondertussen een koekenpan tot hoge temperatuur (met wat olijfolie).
  2. Schenk het eimengsel in de hete pan, leg hier de plakjes gerookte zalm en courgette op. Bak kort op hoge temperatuur.
  3. Verlaag het vuur, klap de omelet dubbel en bak nog kort verder aan beide zijden.

omelet gerookte zalm

 

omelet gerookte zalm

Serveertips:

  1. Gezond? Voeg wat salade toe.
  2. Broodliefhebber? Bestrijk een boterham met kruidenkaas en leg deze omelet daar bovenop. Jammie!

Meer in de reeks simpele&snelle lunches inclusief links naar de recepten:

Eet smakelijk!

Leave a Reply