‘Gezond’

Zoals in mijn eerste blog geschreven zijn er talloze meningen en ideeën over ‘gezond’  eten. Wat is gezond eten? Ik denk dat dit voor iedereen anders is en kan zijn. Daarnaast vind ik dat iedereen daar zijn eigen keuze in moet maken. Daar wil ik het op deze blog helemaal niet over hebben. Ik wil gewoon lekker eten met jullie delen. Wat voor recepten ga je hier dan vinden?

Paleo

De meeste van mijn recepten zijn gebaseerd op het paleo principe. Dit is een leefstijl waarbij uitgegaan wordt van de oertijd en het eten wat men toen had. De basisingrediënten passend bij een paleo leefstijl zijn:

  • Groenten
  • Fruit
  • Vlees
  • Vis
  • Noten
  • Zaden
  • Pitten
  • Eieren

Hoe pas ik dit principe toe? In basis houd ik me aan bovenstaande. Wat voor mij betekent dat ik over het algemeen dus maaltijden maak zonder producten als brood, pasta, rijst en aardappelen. Daarnaast gebruik ik in mijn gerechten verse of gedroogde kruiden en specerijen, maar geen pakjes/potjes/zakjes met kruidenmixen of sauzen. Ik probeer producten met toevoegingen zoveel mogelijk te vermijden.

MAAR! Ik heb ook uitzonderingen.

Ten eerste heb ik drie toevoegingen aan het lijstje paleo basisingrediënten die ik geregeld eet en die je dus in mijn recepten terug zal vinden. Dit zijn kwark, kaas en peulvruchten. Kwark eet ik dagelijks, ik vind het heerlijk als ontbijt of tussendoortje, gemakkelijk mee te nemen en ik heb niet het idee dat mijn lichaam er slecht op reageert (zoals het lichaam van sommige mensen op zuivelproducten). Kaas eet ik geregeld, maar probeer ik wel te beperken. Denk bij kaas vooral aan oude kaas, geitenkaas en feta. Gewoon omdat ik het lekker vind! Wie me van vroeger kent zal niet eens geloven dat ik kaas wil eten 😉 maar echt. Peulvruchten zoals bonen, linzen en kikkererwten verwerk ik ook geregeld in een wokgerecht, soepje of in de falafel.

Andere uitzonderingen? Nou, in het weekend of tijdens een etentje sla ik een chipje, een lekker hapje, een stokbroodje met kruidenboter, wat frietjes met echte mayonaise of een zelfgemaakt nog warm chocoladetaartje niet af hoor! Zolang het met mate is, geniet ik er enorm van!

Doe waar je je goed bij voelt! Ik wil niemand iets opleggen, maar wil bij deze uitleggen wat je hier kunt gaan vinden voordat er commentaar komt dat “dit of dat recept toch niet paleo is vanwege de geraspte kaas?!” Je bent natuurlijk altijd vrij om het recept naar eigen wens aan te passen. Laat de geraspte kaas weg als je strikt paleo wilt eten. En voeg aardappelen toe aan de ovenschotel als je daar zin in hebt! It’s up to you..

Recept. Salade Geitenkaas

Salade Geitenkaas met tekst

Ingrediënten: (2 personen)

  • 100 gram sla naar keuze (hier rucolamix en veldsla)
  • 125 gram geitenkaas
  • 150 gram spekreepjes
  • 50 gram ongebrande noten (hier hazelnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten)

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 160 graden. Rooster de noten licht bruin in 5-8 minuten.
  2. Bak de spekreepjes tot ze knapperig zijn.
  3. Vul een bord met sla, verkruimel hier de geitenkaas overheen. Voeg daarna de uitgebakken spekreepjes en de noten aan toe.

Smakelijk!

Liefs, Desiree

 

(22)

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: