Bloemkoolrijst

Basics. Deel 2. Bloemkoolrijst

In opvolging van mijn eerdere post over basics, hier deel twee. Ik gaf in mijn eerdere blog aan dat ik bij mijn overstap naar de paleo leefstijl vaak op internet op zoek ging naar alternatieve, paleo manieren om bepaalde gerechten te maken. Zoodles ofwel courgetti (spaghetti van courgette) was één van de resultaten daarvan. Een ander resultaat van deze zoektocht, die nog geregeld op het menu staat, is bloemkoolrijst. Jawel, rijst gemaakt van bloemkool.

Bloemkoolrijst

De bloemkoolrijst is heel simpel te maken en inmiddels voor mij een prima vervanger van rijst. Zeker wanneer je de groenten en het vlees inclusief sausje mengt door de bloemkool, gaat het door voor rijst. Ik heb het mijn visite weleens bloemkoolrijst geserveerd onder het mom van rijst en ze vonden het heerlijk. Als ik vroeg welke soort rijst ze dachten dat het was, noemden ze alle verschillende soorten rijst, niemand die zich afvroeg of het überhaupt wel rijst was! Natuurlijk proef je het wel. Het is geen echte zilvervliesrijst, basmati, pandan of andere soort rijstkorrel. Maar toch.. Lekker!

Je maakt het door bloemkoolroosjes in een hakmachine/keukenmachine te doen en tot desgewenste grootte fijn te malen. Dit kan van wat grotere stukjes (gelijkend op rijstkorrels) tot fijngemalen, meer op couscous gelijkende korrels.

Recept. Bloemkoolrijst

Bloemkoolrijst met tekst

Ingrediënten (1 persoon)

  • 200 gram bloemkoolroosjes
  • 1 ui
  • Peper/zout

Bereidingswijze

  1. Snij de bloemkool in roosjes. Doe de bloemkoolroosjes in een hakmolen/keukenmachine en hak de bloemkool fijn tot gewenste grootte (van rijstkorrel tot couscous). Snij de ui in kleine stukjes.
  2. Fruit in een koekenpan de ui en voeg de bloemkool toe. Bak al omscheppend een minuut of 10.
  3. Breng op smaak met peper en zout.
  4. Serveer de rijst met gebruikelijke groenten en vlees passend bij een rijstgerecht.

Tip

Maak zelf een sausje met kruiden en kokosmelk in plaats van de standaard potjes en zakjes. Bv. met Madras Curry Powder van Fiddes Payne. Of bekijk op de verpakking van je favoriete sausje welke ingrediënten (voornamelijk kruiden en specerijen) hierin zitten en voeg deze toe als marinade met olijfolie bij bv. de kip en/of als sausje met kokosmelk. Varieer met de verhoudingen om je favoriete smaakje te benaderen.

Moeilijk? Lastig? Kost te veel tijd? Niet zo lekker?

Gezond alternatief

Kies dan bewust een currypasta of saus met weinig toevoegingen (suikers, afgeleiden van suikers zoals maltodextrine, glucosestroop of E-nummers), zoals bv. Thaise Curry Pasta van Vitasia (met perioden verkrijgbaar bij Lidl) of sommige curry pasta’s van Patak’s (bv. Tandoori).

 

1 Comment

  1. […] Laatst maakte ik van een klein restje bloemkoolrijst een couscous salade voor de lunch. Voor het principe van bloemkoolrijst, lees mijn vorige blog. […]

Leave a Reply