4x granola

4x Granola: om uit te proberen

Een tijdje terug was ik intensief bezig met een ‘mealplan’ waarbij ik probeerde meer te variëren in mijn maaltijden. Daarnaast telde en plande ik de calorieën maar ook het aantal gram eiwitten, koolhydraten en vetten gedurende de dag(en). Never mind! Maar door de combinatie van deze twee doelstellingen besloot ik niet alleen om minder te ontbijten met kwark (wat op zich al een immense opgave was voor mij, help!), maar ik nam me voor ook eens andere ‘dingen’ in mijn kwark te gooien.

Zodoende week ik af van mijn alleen maar zelfgemaakte granola en kocht een paar pakken en zakken in de supermarkt. Ik liet mijn ‘maatstaven’ van de paleo achter me en focuste op wat paste in mijn macro’s. Zolang ik binnen het aantal calorieën bleef en de verhouding van voedingsstoffen die dag klopte, mocht ik alles eten van mezelf. Tijd om eens op een rijtje te zetten wat ik kocht, hoe het smaakte en waar ik nu sta.

Here we go! 4x Granola

4x granola

  1. Homemade Granola, Food Love Life

  2. Granola, Fruit & Noten, Crownfield (Lidl)

  3. Crunchy Muesli Chocolate, Bio Organic, Crownfield (Lidl)

  4. Granola, De Broodbakkers

En dan nu; uitleg, ingrediënten, smaak, combinaties en het uiteindelijke oordeel!

 

1. Homemade Granola, Food Love Life

Granola Homemade Food Love Life

Uiteraard at ik mijn meest geliefde en vertrouwde granola-ontbijtje. Het recept verscheen al eerder op deze blog. Eerlijk gezegd kreeg ik al na een paar dagen in mijn mealplan enorme ‘cravings’ naar kwark met deze granola. Ik at dit zo ongeveer iedere ochtend, maar daarnaast gerust ook als tussendoortje of avondsnack. Verslaafd? Misschien wel bijna, want die cravings leken aardig op afkickverschijnselen. Nog steeds vind ik deze granola erg lekker en stiekem is mijn eigen gemaakte granola toch ook na al deze variatie nog steeds mijn nummer 1.

2. Granola, Fruit & Noten

Granola fruit & noten lidl

Deze granola kocht ik bij de Lidl. Op de verpakking staat het als volgt beschreven:

“Heerlijke stukken van knapperige havervlokken, geroosterd met honing, kokos, zaden en hele noten, gemengd met rozijnen”

Een hele mond vol! Oké. Voor mij dus zoals gezegd even een uitstapje. Even niet homemade, en iets met havervlokken/havermout. Dit heb ik eerder vermeden, vanwege de beschrijvingen vanuit de paleo-lifestyle, die havermout onder de ‘niet te eten ingrediënten’ scharen. Maar zoals gezegd was ik toe aan variatie en keek ik alleen naar de voedingswaarde. Ik geloof niet dat haver slecht voor mij als persoon is en dus probeerde ik deze granola uit.

Granola fruit noten kokos op bed

En? Oké best lekker. Het lekkerste vind ik deze granola in magere yoghurt. Ook combineert hij super bij een appel met kaneel (appel in stukjes snijden, kaneel erover, in een klein ovenschaaltje, een beetje van deze granola er overheen strooien en 10 minuutjes in de oven opwarmen). Mmmm..

3. Crunchy Muesli Chocolate

Euh.. Dit heet niet eens granola, I know! Ik ging los met deze chocolade muesli. Het paste binnen mijn macro’s, dus.. Wat?! Ingrediënten van deze muesli? Vooral havervlokken en chocolade. De smaak? Het smaakt naar chocola haha. Verdere smaakbeleving; zoet, crunchy, zondig, totaal niet gezond en een ware traktatie. Op één of andere manier voelt het eten van deze muesli erg dubbel. Ik zal dit voor mijn gevoel nooit in de categorie ‘gezond’ kunnen plaatsen, maar zeker wel in de categorie ‘lekker’. Iets met meer variatie toch? Een bakje kwark met deze muesli vult goed, en zorgt ervoor dat mijn behoefte naar zoetigheid in één keer gestild is. Ondanks mijn soort van guilty pleasure gevoel staat deze Crunchy Muesli van de Lidl op de tweede plaats van mijn favorieten.

crunchy muesli chocolade lidl4. Granola, De Broodbakkers

Laatst zag ik bij de Broodbakkers (Bakkerij aan de Arnoldus Asselbergsstraat 9, Bergen op Zoom) een bakje Granola staan. Op een bordje stonden de ingrediënten vermeld. Ik herinner me onder andere lijnzaad, pompoenpitten, cranberries, rozijnen en gepofte spelt. Proberen maar!

Granola verpakking broodbakkersDeze granola smaakt fruitig en zoetig door de rozijnen en cranberries, een prima toevoeging in mijn inmiddels verzamelde assortiment van granola’s.

Wat zijn jullie ervaringen met granola’s uit de supermarkt? Er staan er zoveel dat ik het idee heb dat ik nog gemakkelijk drie van deze blogs kan schrijven. En dan heb ik het nog niet eens over de muesli’s en cruesli’s. Toch blijf ik het lastig vinden om voor mezelf te bepalen waar ik me fijn bij voel qua ingrediënten en samenstelling van deze voorverpakte mixen. Dus tips en ervaringen zijn welkom!

Liefs, Desiree

 

PS. Wil je meer weten waarom men vindt dat haver niet in een paleo-lifestyle passen? Lees dan bv. dit:

Mitchel van Paleo.nl: http://www.paleo.nl/waarom-havermout-niet-paleo/#more-2179

Marinka van Eet Paleo: https://www.eetpaleo.nl/tips-trucs/waarom-ik-geen-havermout-eet-en-ook-geen-quinoa-rijst-boekweit-of-spelt/

 

Andere geluiden over haver:

Sanne van Living the Green Life: http://livingthegreenlife.nl/alles-over-haver/

Reny van Mind your Feet: http://www.mindyourfeed.nl/voedingstof/eetweetjes/havermout/

2 Comments

  1. […] Ik heb wel eens eerder appel in de oven bereid. Toen met een kruimeldeeg laagje van amandelmeel, honing en kokosolie, als een soort appelkruimeltaart-look-a-like. Maar devies voor nu is: keeping it simple! (and low calorie). Echt low calorie is natuurlijk als je ook de nootjes en/of granola weg laat. Maar dat is wel weer heel karig. Ik eet dit gerechtje als tussendoortje in de middag of avond. Maar natuurlijk kun je het ook als ontbijt nuttigen. De granola die ik hier gebruik, reviewde ik in mijn blog van vorige week 4x Granola: om uit te proberen. […]

  2. […] schreef ik al over haver/havervlokken, dit wordt niet door alle leefstijlen (zoals paleo) omarmt, wil je hier meer over lezen kijk dan naar mijn vorige blog (klik hier). Maakt het je niet uit? Zet de oven dan alvast maar […]

Leave a Reply